Det uppskjutna Finalspelet från 2023

I strålande väder avgjordes Herrgolfens Finalspel den 11 maj på Nya Banan.

Efter en del återbud startade 34 spelare. Först spelades 9 håls singelmatcher uppdelade på två  grupper, Gul och Röd. Gula gruppen var de med lägst hcp coh spelade från tee 56, Röda gruppen spelade från tee 48. Matcherna spelades med hcp. Många spännande matcher blev det och en del avgjordes inte förrän på 9.e hålet med särslagning.

Efter matchspelet återstod 10 spelare i var grupp som slog ut gemensamt på hål 1 d v s Shoot Out.

Nu spelades scratch och den med flest slag på första hålet åkte ut. 9 spelare kvar till andra hålet och så höll det på tills bara två spelare var kvar till nionde hålet.

I början, med många spelare kvar, gällde verkligen för tävlingsledarna att ha koll på alla spelares slag. Om det var flera spelare med sämsta resultat på ett hål skedde utslagningen med puttning.

På sista hålet var det dramatik i båda grupperna. Svante Runnqvists utslag var i pliktområdet, nästan nere i vattnet, varifrån han fick till ett fantastiskt andra slag men motståndaren Svante Carlberg lyckades göra par och vann Röda Gruppen.

I Gula gruppen slog Thomas Larsson utslaget i vattnet och därmed kunde Johan Skårberg upprepa sin seger från förra Finalspelet.

Fina priser

Vinnarna Johan och Svante C fick presentkort på 1500 kr från Västkustpojkarna i Billdal + Fritt spel 2024 + en Magnum Bubbel samt en Minnesstatyett.

Tvåorna Thomas och Svante R fick presentkort på 1000 kr.

Treor blev Anders Risell i Gula gruppen och L-G Jansson i Röda gruppen. De fick presentkort på 500 kr.

På fjärde plats kom Ove Hansson i Gula Gruppen och Dick Jonsson i Röda gruppen. Belöningen blev bollar.

Femmor blev Lars Olofsson i Gula gruppen och Kent Dahlström i Röda gruppen. De gick hem med varsin fin keps.

Slutligen delades pris ut till de som hade oturen att åka ut redan på hål 1. Men de blev inte lottlösa utan fick som tröstpris en flaska Alles Verloren!

After Golf
Innan prisutdelningen inmundigades Pytt i Panna i det fina vädret.

Tack till tävlingsledarna Ingemar Bengtson, Ulf Yngwe, Johan Johansson och Ulf Berthag och TACK till alla som ställde upp och tävlade.

RESULTAT

BILDER FRÅN FINALDAGEN