Grönt Kort info

Grönt kort

Vad gäller för dig som är intresserad av att ta Grönt Kort? För att klara av att ta Grönt Kort krävs det att du blir godkänd på ett teoriprov + att du klarar av spelprovet, se nedan.

Teori

Teoriprovet gör du när du skapat ett Golf-Id på sidan ”golf.se”. Där finns filmer och text som förklarar alla de frågor som kommer. Där kan du även göra ett övningsquiz för att se lite av de frågor som kan dyka upp.

Teoriprov

Teoriprovet görs via nätet och du blir godkänd när du har genomgått hela provet.

Spelprov (12 år och yngre)

För dig som är under 12 år eller yngre krävs att du spelar vår Korthålsbanan med ett resultat på 45 slag eller färre, vid tre tillfällen med en markör som innehar officiellt hcp. Scorekorten uppvisas i shop/ kansli. Kungsbacka Golfklubb godkänner endast spelprov för de som är medlem på klubben eller har gått en Nybörjarkurs.

Vi godkänner inte ett spelprov som genomförts på en annan golfklubb.

Spelprov (13 år och äldre)

För dig som är över 13 år eller äldre ska spelprovet utföras över 9 hål på en fullängdsbana. På Kungsbacka GK görs fadderrundor enbart för de som är medlem eller har genomgått en Nybörjarkurs på klubben. Spelprovet görs med en markör som innehar officiellt hcp. För att godkännas krävs 18 poäng eller mer på 9 hål. Du spelar på handicap 54, detta innebär att du får 3 extraslag per hål. Du får alltså slå 3 slag mer än hålets par på samtliga hål.

Exempel: du spelar ett par 4-hål och får 7 slag, det ger dig 2 poäng på det hålet.

Vi godkänner spelprov som genomförts på en annan golfklubb.

Vid frågor gällande Grönt Kort hör du av till:

Albin Kihl, assisterande tränare

Mail: albin.kihl@kungsbackagk.se