Ordförandebrev juli 2024

Ordförandebrevet juli 2024

Så sitter man på kontoret de sista timmarna innan semestern äntligen är i gång. För egen del känns det väldigt skönt att få några veckors ledighet efter en minst sagt hektiskt vår med ett, som det känns, konstant resande fram och tillbaks till vår granne i öst (jag menar såklart Finland). Med detta sagt så förstår ni att det inte blivit så mycket golf för egen del men nu så….

Till att börja med vill jag som vanligt tacka vår banpersonal för att vi också i år har en fantastisk bana att spela på. Tror ingen missat detta som varit med på första delen av Kungsbackavecken där uppslutningen var minst sagt bra givet det ostadiga vädret.

Fin insats

Vill också passa på att tacka alla anställda och ideella funktionärer som gör tävlandet på vår klubb möjlig. Från tidig morgon till sen kväll (i många fall) krävs det att någon skriver och lämnar ut scorekort, ser till så att alla kommer iväg i tid, tar emot scorekort efter rundan, fixar prisbord och håller prisutdelning, hanterar tävlingen i GIT-systemet mm. Utan er som ställer upp skulle vi inte kunna ha några tävlingar. Stort tack!

Lag SM Damer

Nästa vecka är det stora grejer på gång. Vårat duktiga damlag åker på måndag till Uppsala för att försvara klubbens färger i lag-SM för damer som går av stapeln på Upsala Golfklubb. Efter att ha gått upp från Div. 2 för två år sedan och från Div. 1 förra året får vi nu känna på tuffast möjliga motstånd. För egen del åker jag med till Uppsala för att coacha laget vilket jag ser fram emot mycket. Om ni är fler som befinner er i närheten av Upsala Golfklubb den 17–20 juli så ta gärna en sväng och hjälp till att heja fram laget till nya stordåd!

Lag SM Herrar

Ni som inte åker till Uppsala får istället det stora nöjet att följa våra herrar i jakten på en plats till lag-SM 2025. Till veckan är det dags (18–20 juli) och kampen går, som ni nog vet, på Kungsbacka Golfklubb. Det kommer att spelas fantastisk golf så se till att besöka klubben och heja fram våra duktiga herrar så långt det går. Jag lovar att ingen kommer att bli besviken på den golfunderhållning som kommer att erbjudas.

Det som också skulle vara bra vore om fler kunde anmäla intresse till att vara med i tävlingsorganisationen. Man är med så mycket man kan och det behöver inte vara varje dag och det finna många uppgifter att dela på. Ju bättre arrangemang vi kan erbjuda, ju bättre är det för Kungsbacka Golfklubbs anseende. Anmäl intresse till kansliet eller till Erika Palmgren (0702–512557).

JSM Klubblag

När vi är inne på tävlandet så vill jag passa på att gratulera våra duktiga juniorer till denna veckas avancemang i Junior SM för klubbar. Första omgången spelades på Lycke och efter första dagens två foursome och tre singlar så låg vi på andra plats av 12 klubbar, endast slagna av fjolårets svenska mästare, Ringenäs Golfklubb. Nästa omgång är den 9–10 augusti i Lidköping. Stort tack till våra tränare med PO i spetsen och till Juniorkommittén för det fina utvecklingsarbete ni bedriver och som gör att våra juniorer år efter år gör finfina resultat!

Stort tack Therése!

Jag vill också i detta brev rikta ett stort tack till Therése Jacobson för de drygt fyra år hon arbetat för Kungsbacka Golfklubb. Therése anställdes i mars 2020 precis när vår egen Golfakademi startades upp och hon har sedan dess bidragit till den fina utvecklingen vi haft inom akademin. Hon har varit en uppskattad tränare av många juniorer och på senare tid har hon för akademins räkning varit drivande i utformningen av Träningskortet. Therése har gjort ett jättefint jobb på fältet och mött alla medlemmar med både leende och engagemang. Som tidigare har annonserats har Therése valt att gå vidare till nya äventyr vilket naturligtvis känns tråkigt även om man kan förstå varför. Stort tack, Therése!

Som vanligt är ni välkomna att höra av er till mig om ni har frågor. Ring på telefon 0701-492346, jag hinner tyvärr inte hantera alla mejl som kommer!

Vi ses på klubben!

/Måns