Ordförandebrev augusti 2024

Ordförandebrevet september 2024

I detta ordförandebrev vill jag till att börja med uppmana alla medlemmar att anmäla sig till det Extra Årsmöte som kommer att hållas den 3 oktober. Extra Årsmöten håller man normalt när det finns enstaka större (och möjligen tidskritiska) frågor att besluta om. Denna gång gäller det såklart renovering/ombyggnad av klubbhus och hur detta skall finansieras. Enligt vår tilltänkta entreprenör kommer arbetet att hålla på 4,5 månad och då vi vill bli klara innan golfsäsongen drar igång för fullt i vår så vill vi i Styrelsen komma igång med arbetet så fort som möjligt.

Klubbhusfrågan har diskuterats så länge jag kan minnas och Årsmötet hösten 2021 gav Styrelsen i uppdrag att ta fram förslag till renovering, uppgradering och utbyggnad. Detta förslag färdigställdes under våren 2022 och presenterades vid ett informationsmöte i september 2022.  Strax efter detta informationsmöte började både ränta och inflation att rusa i höjden samtidigt som byggbranschen hade fullt upp och kunde begära mycket höga priser. Detta ledde till att Styrelsen avvaktade med att lägga fram förslaget till ett Årsmöte.

Nu är både ränta och inflationen på nedgång och byggbranschen har betydligt svårare att få projekt vilket har lett till en prispress som just nu gör att vi fått offerter som är betydligt bättre än förra gången. Sammantaget har Styrelsen gjort bedömningen att det nu är ett extremt bra läge att sätta igång med klubbhusprojektet!

I korthet innebär förslaget att flytta shop och reception till huvudbyggnaden (till ytan där kansli och omklädningsrum för herrar idag finns) och att göra om nuvarande shopbyggnad till omklädningsrum för damer och herrar. En ny fin entré till klubbhuset från parkeringsplatsen kommer att fixas till där damernas omklädningsrum idag ligger. När man kommer in genom den nya entrén kommer shopen att ligga på vänster sida och innanför shopen kommer personalen att ha nya och fräscha arbetsplatser. Vi planerar också att inreda en del av ”ladan” till en fin lounge där medlemmar och gäster kan sitta i sköna möbler och slappna efter (eller inför) rundan (och kanske dricka en kopp kaffe eller något). Stora fönsterpartier kommer att byggas in så att man från loungen får utsikt över 18:e green. Loungen skall vara tillgänglig även när restaurangen är stängd. Detta gör att tävlingsexpeditionen kommer att förläggas där vi idag har regnskyddet utanför shopbyggnaden. Efter önskemål från medlemmar på informationsmötet den 22 augusti kommer vi också att försöka lägga in en extern trappa upp till balkongen på klubbhusets övervåning (kanske bästa utsiktsplatsen på klubben som idag sällan används). Vi ser också över möjligheten att få plats med en gemensam, bokningsbar bastu. För att ni skall få en bättre överblick har vi satt upp bilder och ritningar över hur det kan se ut på anslagstavlan i klubbhuset.

Vi har fått in ett antal offerter och i den vi tycker är bäst ligger priset på cirka 13,5 MSEK. Av detta avser 5–6 MSEK renovering/utbyte av ventilationssystem, system för uppvärmning, elförsäljning, arbetsplatser kansli, omklädningsrum. Detta är arbeten som vi måste göra oavsett vad Årsmötets beslut blir. Nyinvestering är således cirka 8 MSEK. I kalkylen har vi räknat med en total kostnad på 15 MSEK. Då vi har en mycket god likviditet så kommer vi att kunna finansiera 5 MSEK från egen kassa. För resterande del, 10 MSEK, kommer vi att behöva extern finansiering. Vi har goda bankkontakter och har diskuterat en amorteringsperiod på 20–30 år och räknar med en ränta på max 4%. För att klara ränta och amortering räknar vi med en avgiftshöjning på 3% för medlemsrelaterde avgifter, greenfee samt driving range.

3% motsvarar ungefär 250 kr/år om man är fullvärdig medlem och betalar 8 190 kr/år i årsavgift. Vill man dela det per månad så blir det litet mer än 20 kronor/månad. Det får man inte ens en kopp kaffe för nuförtiden!

Skulle det vara så att vi kan få någon form av sponsring till klubbhuset kan avgiftshöjningen bli ännu lägre. Sponsring skulle kunna vara rena bidrag men även lån med fördelaktiga villkor (t.ex. amortering- och/eller räntefria lån). Hör gärna av dig om detta låter intressant!

En fråga som vi ibland får är om vi verkligen behöver investera i klubbhuset och för mig är det samma sak som att fråga om vi behöver fortsätta att utvecklas som förening. Det rätta svaret på den frågan är ett klart och tydligt ja.

• Vi behöver fortsätta utveckla hela vår anläggning för att även i fortsättningen kunna attrahera medlemmar. Om vi inte gör det kommer andra klubbar att springa förbi oss och då kommer våra intäkter från både medlemmar och gäster att minska drastiskt.

• Vi behöver bygga om för att attrahera greenfeespelare som utan tvekan kommer att besöka den anläggning som levererar bäst helhetsupplevelse.

• Vi behöver bygga om för att vi vill ha ett snyggt och fräscht klubbhus som vi medlemmar är stolta över. Vi vill naturligtvis kunna umgås i en trevlig miljö!

• Vi behöver bygga om för att om vi slutar utvecklas kommer vi som klubb inte att finnas kvar på lång sikt. Vi konkurrerar om människors tid, inte bara med andra golfklubbar, utan också med andra aktiviteter som människor i vårt närområde lägger tid på. Vi måste se till så att Kungsbacka Golfklubb vinner i denna konkurrens!

Slå mig gärna en signal om ni har någon fråga, telefon 0701-492346

Ha det bra!